bursuc

bursuc

miercuri, 23 noiembrie 2011

Patricia Pașcalău - Cum va fi adolescența

De veghe în lanul de secară
de J.D. Sallinger 
Patricia Paşcalău

„Când am început sa citesc pentru prima dată „De veghe în lanul de secară” m-am simtit puțin nelămurită deoarece am crezut că acţiunea va avea loc într-un lan de secară. Pe măsură ce citeam, cartea a început să-mi placă tot mai mult, deoarece ideea alienării adolescentine mi se pare de actualitate. Nu în multe cărţi este relatată pierderea inocenţei unui adolescent rebel, ceea ce face ca...
„De veghe în lanul de secară” să fie foarte interesantă pentru cei ce nu au mai citit un astfel de roman.
Singurul lucru pe care îl am în comun cu Holden Caulfield este că îmi place mult engleza. În rest, nu mi se pare că mă regasesc în acest personaj, deoarece este foarte nechibzuit, imatur și în multe situații a dat dovadă de lipsă de bun simț. Un exemplu justificativ pentru această afirmațtie este momentul în care a strigat noaptea, pe hol, “somn ușor, cretinilor”. Protagonistul are nenumărate defecte, dar cu toate acestea, este deosebit de critic cu cei din jur și își manifestă dezaprobarea într-o manieră dură și grosolană. De exemplu, modul în care Holden îl descrie pe Ackley sau pe cele trei fete din restaurantul hotelului mi se pare foarte urât.
Titlul cărții are legătură cu o poezie, „De veghe în lanul de secară”, scrisă de Robert Burns. Holden Caulfield își dorea să locuiască pe marginea unei prăpăstii amețitoare și să prindă copiii care se jucau în lanul de secară ca să nu cadă în hăul întunecat.
            Momentul care mi-a plăcut cel mai mult a fost atunci când adolescentul s-a dus acasă, pentru a o vedea pe Phoebe. Mi se pare foarte interesant modul în care Holden descrie cum  traversează holul apartamentului până la camera surorii sale, fără a-i trezi pe părinți. De asemenea, îmi place momentul în care părinții lor intră în cameră deoarece Phoebe l-a ascuns pe Holden și nu le-a zis nimic de el. Este foarte frumos gestul fetiței de a-și proteja fratele.
            Partea care nu mi-a plăcut, a fost aceea când Maurice, liftierul, a venit și i-a cerut mai mulți bani lui Holden pentru că a stat câteva minute de vorbă cu Sunny, cu toate că i-a dat banii pe care i-a solicitat cu câteva ore înainte. Pe deasupra, Maurice l-a și bătut pe băiat pentru că a refuzat să se lase jefuit de către cei doi. Mi se pare foarte urât gestul lor de a scoate mai mulți bani de la cineva care a avut bunăvoința să le plăteasca o dată suma cerută.
            Eu recomand această carte deoarece mi se pare foarte interesantă și în același timp moralizatoare. Prin intermediul acestui roman, naratorul a încercat să evidențieze urmările comportamentului unui adolescent rebel. Este bine ca tinerii să citească “De veghe în lanul de secară” deoarece cartea este o lecție de viață despre cum va fi adolescența și cum să evite să treacă prin ce a trecut Holden Caulfield.

Un comentariu:

Nona Pop spunea...

Ai o recenzie grozava! Imi place cum l-ai prezentat pe adolescent, dar si romanul. Sunt convinsa ca in viitor voi citi multe carti carora le-ai facut recenzia.